Monday 23 September 2013

ARDUINO



Arduino ialah Papan pembangunan (development board)yang menggunakan uC Atmega untuk menghasilkan projek ataupun eksperimen.Menyerupai seperti PIC(Programmable Integrated Circuit) tapi baru diperkenalkan pada 2005 di Italy. Tujuan utamanya adalah untuk menghasilkan Papan pembangunan yang lebih murah supaya dapat digunakan oleh lebih ramai pelajar disana.Hari ni Arduino menjadi semakin popular sehinggakan terdapat pereka fesyen di Italy yang menggunakannya untuk pakaian baru mereka. Senarai empat nama dibawah ini adalah mereka yang terlibat dalam menghasilkan Arduino.



David A. Mellis

Copenhagen Institute of

Interaction Design

Njalsgade 88

2300 Copenhagen S, Denmark




Massimo Banzi

Tinker.it!

Via Amendola, 2

20052 Monza (MI) Italy




David Cuartielles

School of Arts and Communication

Malmö University

20506 Malmö Sweden




Tom Igoe

ITP, Tisch School of the Arts, NYU

721 Broadway, 4th floor

New York, NY 10003 USA




Lebih khususnya Arduino ialah sejenis Papan Pembangunan yang boleh digunakan untuk berinteraksi dengan peralatan luaran seperti mengesan dari sensor dan mengawal peralatan seperti motor dan relay. Jadi anda boleh menggunakan Arduino untuk membina peralatan elektronik seperti alat penggera,jam digital,paparan Led dan juga robot atau apa saja mengikut kreativiti anda.Dibina secara sumber terbuka supaya dapat digunakan dengan lebih mudah dan murah berbanding mikro kontroler lain yang ada di pasaran.



Terdapat banyak mikro kontroler dipasaran antaranya PIC,Basic Stamp dan lain lain. Kesemua mikro kontroler ini boleh diguna untuk membina peralatan seperti yang dinyatakan tadi.

0 comments:

Post a Comment