Monday 23 September 2013

Perbezaan Antara Arduino Dengan Mikro Kontroler Lain



· Lebih Murah – Oleh kerana Arduino dibina secara sumber terbuka ianya lebih murah berbanding mikro kontroler lain yang ada di pasaran.

· Platform bersilang – Arduino boleh digunakan pada semua sistem operasi komputer Windows,Mac OSX dan Linux. Kebanyakan mikro kontroler lain terhad kepada sistem operasi Windows sahaja.

· Pengaturcaraan mudah – Pengaturcaraan C yang dipermudah. Sesuai digunakan oleh penuntut sekolah atau yang ingin memulakan hobi dan menepati kehendak pengguna yang lebih berpengalaman kerana boleh diperkembangkan ke C++.

· Perisian sumber terbuka – oleh kerana perisian ini dibina secara sumber terbuka ia boleh didapati secara percuma berbanding perisian untuk mikro kontroler lain yang harganya mencecah lebih seribu ringgit.



· Papan pembagunan sumber terbuka – Papan pembagunan seperti contoh yang anda lihat diatas (Arduino Duemilanove) dibina secara sumber terbuka oleh itu anda boleh mendapatkan dengan harga yang lebih murah. Sesuai untuk mereka yang ingin belajar atau memulakan hobi dalam bidang elektronik,robotik dan rekacipta. Papan pembangunan Arduino Duemilanove di buat di Italy namun anda boleh mendapatkanya dengan harga kurang dari RM150.00





0 comments:

Post a Comment