Monday 23 September 2013

MENGHASILKAN TENAGA OUTPUT 5V MENGGUNAKAN TENAGA SOLAR



Tenaga suria atau tenaga solar adalah teknologi untuk mendapatkan tenaga berguna daripada cahaya matahari. Tenaga matahari telah digunakan dalam banyak teknologi tradisional sejak beberapa abad dan telah digunakan secara meluas ketika ketiadaan bekalan tenaga lain, seperti di kawasan terpencil dan di angkasa lepas.
Kegunaannya semakin meluas tatkala kesedaran mengenai kos persekitaran dan bekalan terhad oleh sumber tenaga lain seperti bahan api fosil yang semakin terasa. Bagi menjimatkan tenaga elektrik, saya ditugaskan untuk menghasilkan bekalan kuasa sebanyak 5v menggunakan tenaga solar




Komponen-komponen yang diperlukan

Komponen-komponen yang diperlukan untuk menghasilkan bekalan kuasa 5v ini adalah seperti berikut. 


1. LiPo Rider Pro

2. Bateri LiPo 3.7v 2600 MAh

3. Solar Panel



LiPo Rider Pro

LiPo Rider Pro adalah peranti tenaga hijau yang boleh menghasilkan output 5v menggunakan tenaga solar dan bateri. Ia merupakan sumber hijau yang sesuai untuk reka bentuk luar sensor. Ia boleh digunakan pada kuasa solar selam-lamanya. LiPo Rider Pro adalah amat berpatutan dan mudah digunakan kerana ia tidak memerlukan pengaturcaraan. Cuma perlu pasangkan dan ia akan terus berfungsi. Pengecas dalaman IC mengendalikan semua aliran kuasa antara pelbagai komponen. Bagi kes kuasa solar tidak mencukupi, port microUSB membolehkan anda mengecas bateri litium melalui USB.




Bateri LiPo 3.7v 2600 MAh

Litium ion polimer (juga dikenali sebagai 'LIPO' atau 'lipoly') merupakan bateri yang nipis, ringan dan berkuasa. Output antara 4.2V apabila benar-benar dikenakan ke 3.7V. Bateri ini mempunyai kapasiti 2600mAh untuk sejumlah kira-kira 10 Wh.
Bateri mempunyai 2-pin penyambung JST-PH yang tulen seperti yang ditunjukkan dan termasuk litar perlindungan yang diperlukan. Kerana mereka mempunyai penyambung JST tulen, kabel tidak akan tergendala dalam JST bicu yang sepadan, hanya klik masuk dan keluar dengan lancar.


   
Solar Panel

Mempunyai kecekapan yang tinggi pada 16%. Unit mempunyai salutan epoxy jelas dengan sokongan papan yang keras. Kedap teguh untuk aplikasi yang melibatkan luaran.





0 comments:

Post a Comment